İçerik pazarlaması
nedir sorusunu yanıtlamadan önce içeriğin ne olduğuna dair bilgiler vermek
gerekmektedir. İçerik, bir anlatımla verilmek istenen fikir, düşünce, imgeler
ve duygu bütününü ifade etmektedir. İçerik, ruhsal ve düşünsel işlevlerin genel
sürecidir. Dijital medya ya da sosyal medya aracılığıyla kaynaktan alınarak son
alıcılara iletilen işitsel ve görsel mesajlar bütünüdür. İnternetin
yaygınlaşması sonucunda toplumlar bilgi toplumuna evrilmiştir. Bilgi ve
iletişim teknolojileri konusunda oldukça ilerlemiştir. Bilgi toplumlarında yer
alan en önemli olgu anlamlandırılmış enformasyondur. Büyük veri çağında
kaynaklardan toplanıp anlamlı ve işlenebilir bir biçime dönüştüren enformasyon,
bütün iletişim kanallarından durmaksızın veri akışı sonucunda çiğ etkisi ile
birlikte bilgi kirliliğine ya da çeşitli manipülasyon türlerine sebebiyet
vermektedir. Milyarlarca içeriğin kaybolmakla yüz yüze geldiği bu sonsuz veri
dünyasında markalar, kendi kimliklerini ön plana atarak zihin dünyasında yer
almak için içerik pazarlaması tekniklerinden
faydalanırlar.
İçerik pazarlaması, yeni medya dünyasında markaların hedef
kitleleri açısından dikkatini çekecek içerikleri hazırlamak yoluyla yeni ya da
mevcut bulunan müşteri kitlesinin zihninde yer almak için yapılan yeni nesil
dijital pazarlama sürecidir. İçerik pazarlamasının birçok başka tanımı da
bulunur fakat “İçerik Pazarlama Enstitüsü” kurucusu Joe Pulizzi’nin tanımı,
yaygın kabul gören tanımdır.
İçerik pazarlaması, diğer dijital pazarlama yöntemlerine
karşın mevcut müşterilerin ve müşteri kitlesinin ihtiyacı olan bilginin
sunularak sürece katılmalarını sağlar. Ayrıca yeni ihtiyaçlar oluşturma yoluyla
hedef kitlenin marka ürünlerine yönelmesi sağlanır. Pazara yeni bir ürünle
giriyorsanız, içerik stratejisi ile o ürüne olan ihtiyacı doğurabilir ve mevcut
müşterilerin ya da potansiyel müşterilerin o ürünü satın alması sağlanabilir. Dijital içerik pazarlaması, hazırlanan
her bir içerik için hedef kitleye bilgi veren aynı zamanda dikkatleri markaya
çevirmek üzere ilgi çekici içerikler oluşturan bir prensipler bütünüdür. İstatistiklere
göre %70 oranında kişiler okudukları makaleyi ya da izledikleri videoyu,
geleneksel pazarlama stratejilerinin unsurlarına göre tercih etmektedir.
İçerik pazarlaması, ürün satışı gerçekleştirmek için
çabalamaz. Bunun yerine hedef kitlenin ürün ya da markaya dikkatini çekecek
satın alma davranışlarını yönlendirmeyi hedefler. Bloglar, e-kitap, e-mail,
e-dergi, video, infografik, vaka incelemeleri, araştırma ve raporlar, internet seminerleri,
online etkinlikler, online haber bültenleri, fotoğraf ya da görseller, haber
duyuruları, forumlar vb. içerik türleri, içerik pazarlaması içerisinde yer almaktadır.
İçerik Pazarlaması Nasıl Yapılır?
İçerik pazarlaması aşağıdaki sıralamada yer alan yöntemlere
göre yapılmaktadır. Bunlar şu şekildedir;
- Hedefleri Belirleyin: Misyon ve vizyonunuza göre pazarlama hedeflerinin belirlenmesi gerekir. Ardından hedef kitlenizi analiz ederek belirleyebilir, onları tanıyabilirsiniz. Hedef kitlenizin demografik özellikleri oldukça önemlidir. Neleri sevdikleri, nelere değer verdikleri, neleri dikkate aldıkları ve tutkularına kadar hemen her detaya hâkim olmanız gerekmektedir. Bu marka ile hedef kitle arasında samimi bir bağ kurmaya yardımcı olacaktır.
- Strateji Oluşturun: Hedef kitlenize yönelik oluşturulacak içeriklerde verilen mesaj ne olacak? Hangi soruna çözüm getireceksiniz? Stratejinizi belirlerken öncelikle bu sorulara yanıt vermeniz gerekmektedir. Markanızın nasıl tanınması gerekiyorsa ve nasıl tanınmasını istiyorsanız, buna göre detaylandırılması gerekmektedir. Çoğu marka, bütün sosyal medya mecralarında etkin olma yoluna giderek aslında hata yapmaktadır. Önemli olan her yerde biraz var olmanız değil, markanızı en iyi şekilde tanıtmaya yardımcı olacak bir platformda etkili bir şekilde var olmaktır. Oluşturulan içerik stratejilerinde oluşabilecek sorunlara karşı yedek bir planınız olsun. Ayrıca bütçe planlamaları da yaparak proaktif çözümler üretebilirsiniz.
- İçerikleri Belirleyin: Hedef kitlenize hangi tür içeriklerle hitap edeceksiniz? İçeriklerinizin zaman aralığı nasıl belirlenecek? Bu sorulara yanıt vererek detaylı bir yapılandırma yapmanız gerekmektedir. İçeriklerin samimi bir dille yazılmasına ve çözüm sunan, anlaşılır, dikkat çekici, niş olmasına özen göstermeniz gerekmektedir. Güven ve sadakat meydana getiren sade bir dil, sizin için uygun olacaktır. İçeriklerin sürekliliği önemlidir fakat takipçilerinizi bıktıracak düzeyde de olmamalıdır.
- Düzenli Ölçüm Yapın: Yayınlamış olduğunuz farklı içeriklerde verimlilik ve etkinlik analizini karşılaştırmalı bir şekilde yapın. SEO çalışmalarıyla hedef kitlenizin markanıza ulaşmasını kolaylaştırabilirsiniz. Dijital araçları, içeriklerinizin daha fazla kişiye ulaşmasını sağlamak için etkin bir şekilde kullanın. Standart bir şekilde ölçümleme ve raporlama eylemlerini düzenli olarak yapın. Elde ettiğiniz sonuçlara bağlı kalarak geriye dönük iyileştirme ve geleceğe yönelik planlama yapın.
- Sosyal Medyadan Faydalanın: İçeriklerinizin bir blog aracılığıyla ya da web site aracılığıyla paylaşılması yetmemektedir. Hedef kitlenizin markanız ile sadakatli bir şekilde bağ kurması, markanızın güvenilirlik ve saygınlık kazanması için içerik pazarlaması stratejilerini sosyal medya aracılığıyla iyileştirin ve geliştirin.