1. SEO Nedir?
SEO, İngilizce olarak Search Engine Optimization cümlesinin
baş harflerinden oluşturulan bir kısaltmadır. Türkçe’ye arama motoru
optimizasyonu şeklinde çevrilebilmektedir. Basit bir tanımla sitenizin ilgili
aramalar için görünürlüğünün arttırılması ve bunu başarmak için iyileştirme
sürecini ifade eder.
SEO, bir sitenin teknik yapılandırmasını, içeriklerin ilgi
düzeyleri ve bağlantıların popülerliğini optimize etmek adına kullanılan bir
süreçtir. Böylece web sitenizdeki sayfalar daha kolay bulunabilecektir.
Kullanıcıların arama sorguları için daha popüler ve alakalı bir hale gelebilir.
Sonuç olarak arama motorları SEO çalışması yapılmış siteleri daha iyi sıralamaktadır.
Sayfalarınızın görünürlük derecesi ne kadar iyi olursa müşteri potansiyeliniz o
kadar genişleyecektir.
Bir web sitesi oluşturduğunuz zaman arama motoru botları,
sayfadaki içeriği ve bilgileri anlamak ve dizine eklemek için web sitenizi
tarar. İşte tam da bu noktada arama motoru optimizasyonu devreye giriyor. SEO,
sitenizin arama motorlarına uygun hale getirilmesini ve iyileştirme sürecini
ifade eder. Bu, web sitenizi optimize etmek ile ilgili bir durumdur. SEO’nun
çalışma mantığını kavradığınız zaman çeşitli teknikleri sitenize
uygulayabilirsiniz. SEO taktikleri ise iki grupta incelenebilmektedir.
1.1. Sayfa İçi SEO
Bütün sayfa içi SEO stratejileri ve uygulamaları web
sitenizde gerçekleşmektedir. Web sitenizin en ince detayına kadar optimize
edilmesiyle birlikte arama motorlarına uyumlu içeriklerle sitenizi donatmayı
ifade eder. Sayfa içi SEO, içeriklerinizi SEO uyumlu bir şekilde düzenleyerek
bu yönde içerik oluşturma sürecini anlatır. Bu, anahtar kelimelerin içeriğinize
ve sayfalarınıza dâhil edilmesi, düzenli bir şekilde yüksek kaliteli
içeriklerin yazılması, meta etiketlerinin ve başlıkların ilgili anahtar
kelimeleri içermesi için uygulanır.
Öneri içerik: Kaliteli İçerik Nasıl Yazılır?
1.2. Sayfa Dışı SEO
Bu SEO stratejileri web sitenizin dışında uygulanmaktadır. Web
sitenizin dışında yine kendi web siteniz için yaptığınız SEO çalışmalarına
sayfa dışı SEO adı verilmektedir. Örneğin sosyal medya paylaşımları, başka
sitede yer alan bir içerikte sizin sitenizden bahsedilmesi sayfa dışı SEO
kavramının bir parçasıdır. Sayfa dışı SEO, geri bağlantı kazanmak vb.
durumlarla alakalıdır. Denklemin bu kısmında başka sitelerle ilişki kurmayı ya
da insanların paylaşmak istemiş olduğu içeriği oluşturma hedeflenir. SEO
başarısı açısından çok önemlidir ve çok fazla uğraşmanız gereken bir alandır. Sayfa
içi SEO ve sayfa dışı SEO sitenizi daha güvenilir kılmayı amaçlamaktadır.
2. SEO Çalışması Nasıl Yapılır?
SEO çalışmalarında odak nokta holistik SEO olmalıdır. Ancak
SEO ile ilgili olarak çalışmalara yeni başlıyorsanız kontrol edilmesi gereken
bazı noktalar bulunmaktadır. Doğru bir SEO çalışması yapabilmek için
aşağıdakileri uygulayabilirsiniz.
2.1. Kaliteli İçerik Oluşturun
Web sitenizde doğru bir SEO uygulaması geliştirmek için
kaliteli ve benzersiz içerikler oluşturmanız gerekir. Okunabilir, özgün ve
kaliteli içerikleriniz bulunmuyorsa sayfa içi ya da sayfa dışı SEO uygulamaları
önemini yitirir. Kaliteli ve benzersiz içeriklerle arama motorlarında iyi bir sıralama
alabilirsiniz. İçerikleri hazırlarken mutlaka şeffaf olmanız gerekmektedir.
Örneğin bir haber siteniz varsa, içerikleri yazan kişinin belirtilmesi size
şeffaflık sağlayacaktır. Böylece müşteride güven duygusu oluşturulur. Bu
nedenle müşterilere (kullanıcılara) karşı her zaman şeffaf olmanız gerekmektedir.
Düşük kaliteli sayfalarınız varsa bunları analiz araçları yardımıyla tespit
ederek kaliteli içeriklerle donatmanız ve bu şekilde optimize etmeniz
gerekmektedir. Benzer içeriklere sahip sayfalarınız varsa bunları
birleştirmeniz ya da silmeniz gerekecektir.
2.2. Site İçi SEO Uygulamalarını Yapın
Site içi SEO çalışmaları, arama motoru optimizasyonu
açısından en önemli ve en etkili uygulamalardandır. Açıklamalar, sayfa
başlıkları, URL yapısı bu kategorinin konularındandır. Tüm bu adımların semantik
SEO ile planlanması gerekmektedir. Web site trafiğinizi bu şekilde gözle
görülür şekilde artırabilirsiniz. SEO çalışmalarına başladığınızda site içi SEO
uygulamalarına önem verin ve eksiksiz bir şekilde yerine getirin.
- Sayfa Açıklamaları ve Başlıkları: Arama motoru botları tarafından siteniz tarandığında ilk olarak sayfa başlıkları ve açıklamaları okunur. Başlık ve açıklamaların mutlaka arama motorlarının istediği şekilde olması gerekmektedir. Web siteniz bu şekilde daha anlamlı bir hale gelecektir ve arama motorları tarafından siteniz daha iyi konumlandırılacaktır.
- Başlık Etiketlerinin Kullanımı: Optimizasyon yapılmış bir web sayfasında H1, H2, H3 vb. etiketler doğru, sırasıyla ve düzenli bir şekilde kullanılır. H1 etiketi, genel olarak sayfanın başlığı ile aynı olabilmektedir. Etiketleri sırasıyla kullanmanız halinde sayfanızın hiyerarşik yapısı kullanıcılar tarafından anlaşılacaktır.
- Dahili Bağlantı Oluşturma: Dahili bağlantılar, web sitenizde kullanıcı deneyimini iyileştirir. Ayrıca arama motoru botları tarafından sayfalarınızın kolayca taranması sağlanır. Bu sayede kullanıcı deneyimi geliştirilerek arama motoru botlarının sitenizde daha çok dolaşması sağlanır. Arama motorlarında üst sıralarda yer alan sitelerin dahili bağlantılar noktasında çok iyi örnekler oluşturduğu bilinmektedir. Birbirleriyle alakalı içerikler arasında bağlantı oluşturarak hemen çıkma oranlarını azaltabilirsiniz. Böylelikle ziyaretçilerin sitenizde daha fazla vakit geçirmeleri sağlanabilmektedir. Dahili bağlantılar, SEO açısından en etkili uygulamalardan birisidir.
- Görsel Kullanımı: İçerikleriniz açısından görsel kullanımı çok önemlidir. Anlattığınız konu ile ilgili görseller sayesinde rahatça dikkatleri üzerinize çekebilirsiniz. Ayrıca görselinize alt HTML etiketi, title etiketi eklemeyi unutmayın. Bu etiketler yardımıyla görsel hakkında bilgi verebilirsiniz. Alt etiketleri arama motoru botlarına görsel hakkında bilgi verir.
2.3. Teknik SEO Analizi
Teknik SEO, web sitenizin teknik yapısıyla ilgilidir. Mobil
uyumluluk, site hızı, kalıcı bağlantılar bu kategorideki uygulamalardandır.
Teknik SEO ile ilgili aşağıdaki uygulamaları yapabilirsiniz.
- Kullanıcı Dostu URL Oluşturun: Web sitenizde yer alan URL’lerin iyi bir şekilde oluşturulması gerekir. Doğru, anahtar kelimeleri yansıtan, kısa ve öz URL’ler tercih etmeniz gerekmektedir. Ayrıca URL içerisinde kelime ayrımı (-) işareti ile yapılmalıdır.
- Mobil Uyumluluk: 2015 yılında mobil uyumluluk, en önemli sıralama kriterlerinden birisi olarak açıklandı. Aynı özelliklere sahip iki siteden mobil uyumlu olmayan site geri plana atılıyor. Mobil uyumlu bir tema kullanmak, bu sorunu çözecektir.
- Site Hızı: Arama motorları, site hızını önemser. Çünkü site hızı, kullanıcılar açısından da önemlidir. Siteniz uzun sürelerde açılıyorsa ziyaretçi kaybedeceğiniz bir gerçek. Site hızının yavaş olduğu sayfaların sıralamada geri plana atılması söz konusudur. Web siteniz 3 saniyeden daha uzun bir sürede açılıyorsa yapılan araştırmalara göre ziyaretçilerin %78’i siteyi terk etmektedir. İnsanlar web sitenize giremezse başka bir web sitesine yönelecektir. Bu nedenle site hızını mutlaka optimize etmeniz gerekmektedir.
- Bozuk Bağlantıların Belirlenmesi: Sitenizde bozuk bağlantılar varsa kullanıcı deneyimi ve arama motorları açısından olumsuz bir özelliğe sahipsiniz demektir. Bu nedenle web sitenizde yer alan bütün bozuk bağlantıların tespit edilmesi ve düzeltilmesi gerekmektedir. Düzenli bir şekilde bozuk bağlantı analizi yaparak SEO anlamında müthiş katkılar sağlayabilirsiniz.
- Yapısal Veri Kullanımı: Yapısal veriler sayesinde arama verilerinin arama motorları tarafından anlamlandırılması sağlanır. Yapısal veri bu anlamlandırmayı sağlayan kodlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Arama motorunun botları ilgili kodları okur ve sonuç sayfalarında kullanılır. Yapılandırılmış veriler ile birlikte arama motoru sonuçlarında zengin snippetler, soru – cevap bölümleri gibi özellikler sunabilirsiniz.
- Robots.txt Oluşturma: Robots.txt dosyası, ilk olarak web sitesinin hangi sayfalarının ve bölümlerinin botlar tarafından taranması gerektiğini belirlemek için kullanılır. Web sitenizde bir robots.txt dosyasının olması, web standardı olarak karşımıza çıkar. Bu nedenle sunucunuza bir robots.txt dosyası eklemeniz gerekmektedir.
- Sitemap Oluşturma: Organik trafiğin artırılabilmesi için yapılacak en uygun şeylerden birisi de Sitemap oluşturmaktır. Sitemap, sitenizdeki URL’lerin yer aldığı bir site haritasıdır. Yani tüm URL’leri içerir.
- Search Console ve Analytics Bağlantısı: Web sitenizi yayına aldığınız zaman yapılması gerekli olan ilk işlerden birisi de Google Search Console ve Analytics bağlantılarının oluşturulmasıdır. Analytics ile birtakım analizleri yapabilirken Search Console, Google ile siteniz arasında bir köprü görevi görmektedir.
2.4. Yerel SEO Çalışmaları
Dijital dünya, akıllı teknolojiler ile daha da gelişmekte.
Arama motorlarının en temel amacı, kullanıcılara en etkili sonucun
verilmesidir. Bunun için kullanıcıların konumu da dikkate alınmaktadır. Google,
konum bilgisini geliştirmek adına yeni güncellemeler yapmaktadır. Arama
motorlarına konum bildirisi yaparak yakınınızda ilgili hizmete ihtiyacı olan
kişilerin size ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Konum bildirimi yapmış olan
işletmeler, arama motorlarında daha avantajlı konumda olacaktır. Yerel SEO
çalışmalarının çok kısa sürede sonuç verdiği bilinmektedir. Trafik, satış
hedefleri ya da sıralama hedeflerine ulaşma noktasında ilgili süreç boyunca
analiz yapılması gerekmektedir. Kaliteli analiz araçlarıyla değerlendirmeler
yapabilir ve bunları grafikler haline getirebilirsiniz. Değerlendirmeler
dönemsel olarak yapılmalıdır. Bunun yanı sıra elde edilen verilerin mutlaka
saklanması gerekmektedir. Bu, sonraki yerel SEO çalışmalarında
kullanılabilmektedir.
2.5. Site Dışı SEO Çalışmaları
Site dışı SEO çalışmaları, arama motoru optimizasyonu
açısından bir başka önemli konuyu ifade eder. Site içi SEO çalışmalarını
tamamladıktan sonra site dışı SEO çalışmalarına geçiş yapabilirsiniz. Bu konuda
yapabileceğiniz çalışmalar aşağıdaki gibidir;
- Google Ads Reklamları,
- Video Reklamları,
- Sosyal Medya Reklamları,
- Sosyal Medya Yönetimi,
- Yeniden Pazarlama,
- E-posta ve SMS Pazarlama,
- Backlink Stratejileri,
- Referans Kaynaklar.
2.6. Uluslararası SEO
Dünyada pazarlama ve iletişim ağı artık dijitale
yönelmiştir. Uluslararası alanda yapılan araştırmalar alışveriş deneyimlerinin
yaklaşık %40 kadarının internet üzerinden gerçekleştiğini ortaya koyuyor. Bu
nedenle işletmeler internetten yararlanarak daha geniş kitlelere ulaşmalıdır.
Kurumsallaşmanın yapıtaşlarından birisi de web siteleri olmuştur. İnternet içerisinde
yer almayan firmalar, geleceğe yönelik olarak adımlar atma noktasında yetersiz
kalabiliyor. Böylece rakiplerinin gerisine düşebiliyor. Eğer küresel çapta bir
işletmeyseniz, çalışmalarınıza uluslararası SEO uygulamalarını da eklemeniz
gerekmektedir. Uluslararası SEO çalışmalarında aşağıdaki başlıkları
uygulayabilirsiniz;
- Hedef dilin belirlenmesi,
- Hedef bölgenin seçilmesi,
- Hedef kitlenin belirlenmesi ve analiz edilmesi,
- Rakiplerin analizi,
- Doğru anahtar kelime seçimi,
- Site içi ve site dışı SEO çalışmalarına yatırım yapmak.
2.7. Negatif SEO Kontrolünün Yapılması
Web sitenizin performansını düşürmeye yönelik yapılan
çalışmalara negatif SEO adı verilmektedir. Negatif SEO terimi, black hat SEO
kavramıyla karıştırılmaktadır. Black hat SEO sitenizin kısa sürelerde
yükselmesi için yasal olmayan SEO çalışmalarını ifade eder. Web sitenizin kötü
niyetli kişilerin saldırısına uğramaması için aşağıdaki başlıkları önemsemeniz
gerekmektedir.
- Search Console uyarılarını inceleyin,
- Sitenize gelen backlinleri kontrol edin,
- Google Disavow aracından faydalanmanız gerekir,
- İçeriklerinizin özgünlük kontrolünü mutlaka yapın,
- İki aşamalı kimlik doğrulamayı aktif edin,
- Site hızınızı kontrol edin.